Metody na podjadanie w nocy. Skąd bierze się szkodliwy nawyk i jak się go pozbyć?

Metody na podjadanie w nocy. Skąd bierze się szkodliwy nawyk i jak się go pozbyć?

Ważnym krokiem do zmiany przyzwyczajeń jest zrozumienie, jak jedzenie późnym wieczorem i w nocy wpływa na organizm. Aby w bezpieczny i nieradykalny sposób odzyskać i zachować zdrowie, dobrze jest stworzyć harmonogram zbilansowanego żywienia oraz zadbać o spokój wewnętrzny i dobry sen.

Jedzenie w nocy – przyczyny

Najczęstszą przyczyną, jeśli chodzi o nocne podjadanie, jest niewłaściwe odżywianie w ciągu dnia. Błędy żywieniowe popełniane są zwykle w przebiegu odchudzania z zastosowaniem ubogoenergetycznych diet, tzw. głodówek. Taki zabieg sprzyja niedoborom kalorii i składników odżywczych, co w efekcie prowokuje wilczy apetyt i silne uczucie głodu pod koniec dnia. Rygorystyczne powstrzymywanie się od jedzenia nie tylko może przynieść odwrotny skutek od zamierzonego, ale także zagraża zdrowiu. Podjadanie słodyczy czy innych przekąsek w nocy, a nawet spożywanie obfitych posiłków, to również częsty wynik zaburzeń snu o różnej etiologii. Bezsenność czy wybudzanie sprzyjają wyzwoleniu potrzeby odczucia sytości. Stan wypełnienia żołądka przynosi odprężenie podobne jak po zjedzeniu pełnowartościowego obiadu, za którego sprawą dochodzi do intensywnego wydzielania insuliny i pojawienia się lekkiej senności. Niekontrolowane i emocjonalne jedzenie może być również objawem przewlekłej choroby, jaką jest NES, czyli zespół nocnego jedzenia, zwany także poranną anoreksją, której istotą są kłopoty ze snem, brak apetytu w ciągu dnia, przyjmowanie podobnej ilości kalorii co ludzie zdrowi, ale o innych porach, oraz wybieranie produktów bogatych w węglowodany i tłuszcze. Jeśli chodzi o nocne podjadanie, przyczynami bywają także stres i przemęczenie. W odreagowywaniu negatywnych stanów emocjonalnych najlepszymi sprzymierzeńcami są słodycze, ale jednocześnie wywołują one najwięcej somatycznych efektów ubocznych.

Jedzenie w nocy – skutki

Jedzenie późnym wieczorem i w nocy w dłuższej perspektywie sprzyja przede wszystkim nadwadze i otyłości oraz chorobom wynikającym z nieprawidłowej masy ciała, których postępujący przebieg wymaga specjalistycznych konsultacji medycznych i leczenia bariatrycznego. Nawyk prowadzi do odkładania się tkanki tłuszczowej ze względu na wolne tempo metabolizmu o tej porze dnia i dodatni bilans energetyczny. Ponadto podjadanie w nocy powoduje wiele innych problemów natury psychofizycznej. Nierzadko w efekcie pojawiają się niestrawność, zaparcia i zgaga, a także dolegliwości niesomatyczne, takie jak obniżenie nastroju, wyrzuty sumienia czy nawet depresja. Wskutek zaburzeń tego typu zwiększa się ryzyko wystąpienia zjawiska błędnego koła, czyli zajadania emocji. Jedzenie po nocach może również wpływać na jakość snu. Pełny żołądek pracujący na wysokich obrotach o nietypowej na to porze stanowi jeden z istotnych czynników wywołujących dziwne i niepokojące sny w stosunku do pojawiających się w innych okolicznościach. Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji wilczego apetytu, dobrze jest wiedzieć, jak opanować nocne podjadanie.

Jak nie podjadać w nocy?

Walkę z nocnym podjadanie warto rozpocząć od zatroszczenia się o dobrą jakość i częstotliwość jedzenia w ciągu dnia. Ustalony wcześniej harmonogram odżywiania sprzyja powstrzymywaniu nieprzewidywalnych pragnień na przekąski, a pełnowartościowe, zbilansowane i bogate w błonnik, tłuszcze i białka potrawy zaspokoją łaknienie oraz ośrodek sytości i głodu, a poza tym dostarczą cennych wartości odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania całego ustroju. Aby podjadanie w nocy skończyło się na dobre, dobrze jest w ciągu dnia zjeść 4–5 posiłków, przy czym ostatni posiłek powinien być lekkostrawny i zjedzony nie później niż 2 godziny przed snem. Niezbędny do pokonania napadów wieczornego głodu jest także dobrej jakości sen. Regularny, odpowiednio długi i zażywany w sprzyjających okolicznościach, równoważy poziom hormonów i cukru we krwi, a także przynosi fizyczne i psychiczne odprężenie. Dobrze jest kłaść się spać o stałych porach, unikać drzemek w ciągu dnia, a także zasypiać w dobrze wywietrzonym pokoju bez telewizora. Szanse na jedzenie późnym wieczorem i w nocy maleją, kiedy umysł jest wolny od negatywnych uczuć. W tym celu warto wprowadzić treningi relaksacyjne z wykorzystaniem metod odprężających, takich jak medytacja czy aroma- i muzykoterapia, a w zależności od zainteresowań na napięcia kojąco mogą także działać zajęcia sportowe, lektura przy herbacie, rozmowa z przyjacielem czy ciepła kąpiel. W przypadku niskiej efektywności tego typu technik warto również poprosić o wsparcie psychologiczne, a w przebiegu zespołu jedzenia nocnego często niezbędna jest farmakoterapia.

Tagi:

Czytaj więcej

Jak przestać jeść słodycze? Skuteczne sposoby

Jak przestać jeść słodycze? Skuteczne sposoby

Niemal każdy z nas lubi słodkie przekąski. Niestety cukier nie wpływa dobrze na zdrowie. Spożywanie go w nadmiernych ilościach jest jedną z przyczyn występowania…Bariatria

Operacja bariatryczna u osób chorych na cukrzycę – wszystko, co trzeba wiedzieć

Operacja bariatryczna u osób chorych na cukrzycę – wszystko, co trzeba wiedzieć

Operacja bariatryczna jest nie tylko sposobem na zmniejszenie otyłości. Udowodniono, że ma ona korzystny wpływ na schorzenia związane z nadmierną masą ciała. U pacjentów…Bariatria

Bariatria. Czym jest? – zabiegi i poradnie

Bariatria. Czym jest? – zabiegi i poradnie

Aż 25% Polaków ma problem z otyłością. W wielu przypadkach jest ona na tyle zaawansowana, że istnieje wysokie ryzyko zagrożenia życia.Bariatria

500 900 905

    Chcesz skutecznie schudnąć?

    Opisz nam swoją sytuację i zostaw dane kontaktowe. Nasz bariatra pomoże Ci odzyskać szczupłą sylwetkę.

    ** Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

    ** Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

    • Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa w celu marketingu produktów i usług własnych w tym poprzez profilowanie/ przesyłanie materiałów marketingowych.
    • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa oraz podmiotów Medicover Polska, informacji handlowo-marketingowych z użyciem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i tzw. automatycznych systemów wywołujących w formie wiadomości elektronicznych (e-mail, SMS/MMS, serwisy internetowe, w tym portale społecznościowe, powiadomienia push)
    • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa oraz podmiotów Medicover Polska, informacji handlowo-marketingowych z użyciem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i tzw. automatycznych systemów wywołujących w formie połączenia głosowego (rozmowa telefoniczna, komunikaty głosowe IVR)
    • Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa w celu marketingu produktów i usług podmiotów Medicover Polska, w tym poprzez profilowanie/ przesyłanie materiałów marketingowych.

    * pola wymagane

    Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych
    • Administrator danych: Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa
    • Cele przetwarzania: marketing własnych produktów i usług [w tym profilowanie]; marketing produktów i usług Medicover Polska [w tym profilowanie]
    • Podstawy prawne przetwarzania: Twoja zgoda
    • Prawa związane z przetwarzaniem danych: prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych; prawo dostępu do danych osobowych; inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych
    • Odbiorcy danych: Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Medicover Sp. z o. o

    Szczegółowe informacje o przetwarzaniu Klauzula informacyjna