Jak poprawić metabolizm w różnym przedziale wiekowym? Sprawdzone sposoby

Jak poprawić metabolizm w różnym przedziale wiekowym? Sprawdzone sposoby

Metabolizm zmienia się z wiekiem, dlatego tak ważne jest utrzymanie organizmu w dobrej kondycji. Pomoże w tym dieta i aktywność fizyczna dostosowana do wieku chorego oraz jego chorób współistniejących. O tym, by poprawić metabolizm, powinny pomyśleć osoby skierowane na operacje bariatryczne, zwłaszcza że celem zabiegu jest znaczące zmniejszenie masy ciała, a potem trzeba utrzymać uzyskaną wagę.

Czym jest metabolizm?

Metabolizm to inaczej przemiana materii. Tym mianem określa się szereg procesów, które zachodzą w organizmie człowieka. Do ich przeprowadzenia potrzeba substancji odżywczych, takich jak białka, tłuszcze i węglowodany. Organizm pobiera je i przekształca w energię z pomocą witamin, minerałów, enzymów oraz hormonów. Przebieg procesów jest w dużej mierze zależny od składników pokarmowych dostarczanych w codziennej diecie, a także chorób i zmian w organizmie, które pojawiają się wraz z wiekiem. Głównym zadaniem metabolizmu jest odpowiedzialność za wszelkie czynności życiowe, także za wygląd naszej sylwetki. Zaburzenia metaboliczne sprzyjają kumulowaniu zbędnych kilogramów i czynią ją masywną z powodu narastania tkanki tłuszczowej. Większość chorych, mających problemy z wagą, zrzuca winę właśnie na metabolizm. Niestety jego prawidłowe funkcjonowanie zależy od nas samych, więc to nasz styl życia odpowiada za wszelkie nieprawidłowości. Jeśli nie wiemy, jak poprawić metabolizm organizmu, powinniśmy przyjrzeć się codziennej diecie i wzmożyć aktywność fizyczną.

Zmiany metaboliczne a wiek

Czas nie jest sprzymierzeńcem metabolizmu. Wraz z wiekiem zmienia się bowiem cały układ hormonalny, sposób żywienia, przybywa nam także chorób. Wszystkie te czynniki wpływają na tempo przemiany materii, więc jeśli chcemy zmienić stan rzeczy, musimy wprowadzić diametralne zmiany w naszym stylu życia. Nad ich modyfikacją powinny zastanowić się również te osoby, które zostały skierowane na operacje bariatryczne. Pomagają one chorym otyłym, u których zawiodły wszelkie metody zrzucenia wagi. Warto pamiętać, że zabieg jest jedynie początkiem zmian i choć od razu po nim bardzo szybko chudniemy, to potem tę wagę musimy utrzymać. Niewłaściwa dieta oraz brak aktywności fizycznej mogą sprawić, że zniweczymy cały wysiłek, który poświęciliśmy w imię zgrabnej figury.

Jak poprawić metabolizm po „40”, „50” i „60”?

O to, jak poprawić metabolizm po „50” lub w młodszym wieku, pyta wiele osób otyłych i mających nadwagę. Odpowiedź na to pytanie nasuwa się sama. Powinny one zmienić styl życia oraz dostosować go do metryki. Jednym z głównych przyspieszaczy przemiany materii jest sposób żywienia, zwłaszcza kaloryczność posiłków. Będzie ona inna po „40”, a inna po ukończeniu 50 roku życia. W tym wieku zmianom ulega gospodarka hormonalna organizmu, a starzejący się organizm potrzebuje coraz mniej energii do prawidłowego funkcjonowania. Inne jest także zapotrzebowanie na witaminy. Po „50” np. trzeba zadbać o podaż witaminy D w codziennym menu. Konieczność jej przyjmowania jest spowodowana wzrastającym ryzykiem osteoporozy. Równie ważne jest nawodnienie. Ilość wypijanej codziennie wody nie powinna być mniejsza niż 2 litry. Istotne składniki to ponadto błonnik, który zapobiega zaparciom oraz białko, którego odpowiedni poziom może przyspieszyć przemianę materii o nawet 25%.

Poprawa metabolizmu niekoniecznie wiąże się z dietą. Zdrowe i racjonalne żywienie powinno stać się naszą codziennością. Tylko w ten sposób przyspieszamy przemianę materii i długo będziemy cieszyć się dobrym zdrowiem. Należy pamiętać, że zmianom prędkości metabolizmu nie służy głodówka. Jeśli będziemy ograniczać pokarmy i nie zadbamy o odpowiednią do stanu zdrowia ilość dostarczanej energii, możemy zapomnieć o przyspieszeniu przemiany materii i utracie masy ciała. Organizm pozbawiony substancji odżywczych zacznie je magazynować i jedyne, co osiągniemy, to niechciany przyrost tkanki tłuszczowej.

Jeśli chcemy poprawić metabolizm, musimy pamiętać o aktywności fizycznej. Jest kluczowym elementem do osiągnięcia zamierzonych celów. Ćwiczenia i inne aktywności powinny być dostosowany do naszego wieku, kondycji, a także stanu zdrowia. Co ciekawe, wcale nie musi być on intensywny. Najwięcej chudniemy, jeśli ćwiczymy umiarkowanie. Bez ćwiczeń, regularności i kaloryczności posiłków oraz bez odpowiedniej dawki snu o szybkim metabolizmie możemy tylko pomarzyć.

Czytaj więcej

Psychologiczne i zdrowotne skutki otyłości. Jak nadmiar masy ciała wpływa na jakość życia?

Psychologiczne i zdrowotne skutki otyłości. Jak nadmiar masy ciała wpływa na jakość życia?

Niezależnie od przyczyny otyłość ma zawsze negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Jest ona jednym z najważniejszych czynników ryzyka wielu poważnych chorób – w tym…Odchudzanie

Dlaczego nie mogę schudnąć mimo diety i ćwiczeń? Jakie badania wykonać?

Dlaczego nie mogę schudnąć mimo diety i ćwiczeń? Jakie badania wykonać?

Dlaczego nie mogę schudnąć mimo diety i ćwiczeń? To chyba jedno z najczęściej zadawanych pytań przez osoby, które postanowiły zredukować nadmiar tkanki tłuszczowej.…Odchudzanie

Jakie owoce jeść na diecie? 4 porady

Jakie owoce jeść na diecie? 4 porady

Na pytanie, czego unikać przy odchudzaniu, dietetycy odpowiadają – słodyczy, fast foodów, słonych przekąsek i niektórych owoców.Odchudzanie

500 900 905

    Chcesz skutecznie schudnąć?

    Opisz nam swoją sytuację i zostaw dane kontaktowe. Nasz bariatra pomoże Ci odzyskać szczupłą sylwetkę.

    ** Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

    ** Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

    • Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa w celu marketingu produktów i usług własnych w tym poprzez profilowanie/ przesyłanie materiałów marketingowych.
    • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa oraz podmiotów Medicover Polska, informacji handlowo-marketingowych z użyciem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i tzw. automatycznych systemów wywołujących w formie wiadomości elektronicznych (e-mail, SMS/MMS, serwisy internetowe, w tym portale społecznościowe, powiadomienia push)
    • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa oraz podmiotów Medicover Polska, informacji handlowo-marketingowych z użyciem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i tzw. automatycznych systemów wywołujących w formie połączenia głosowego (rozmowa telefoniczna, komunikaty głosowe IVR)
    • Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa w celu marketingu produktów i usług podmiotów Medicover Polska, w tym poprzez profilowanie/ przesyłanie materiałów marketingowych.

    * pola wymagane

    Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych
    • Administrator danych: Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa
    • Cele przetwarzania: marketing własnych produktów i usług [w tym profilowanie]; marketing produktów i usług Medicover Polska [w tym profilowanie]
    • Podstawy prawne przetwarzania: Twoja zgoda
    • Prawa związane z przetwarzaniem danych: prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych; prawo dostępu do danych osobowych; inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych
    • Odbiorcy danych: Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Medicover Sp. z o. o

    Szczegółowe informacje o przetwarzaniu Klauzula informacyjna