Jak wytrwać na diecie? Praktyczne wskazówki

Jak wytrwać na diecie? Praktyczne wskazówki

Przejście na dietę kojarzy się przede wszystkim z chęcią zrzucenia kilku nadprogramowych kilogramów. Jednak motywacją do zmiany sposobu odżywiania może być także chęć wymodelowania sylwetki, poprawienia wyników w sporcie lub zadbania o swoje zdrowie. Aby trzymanie się planu nie sprawiało trudności, warto narzucić sobie kilka zasad i konsekwentnie się ich trzymać. Wówczas dieta nie będzie kojarzyć się z samymi ograniczeniami, ale stanie się przyjemnym sposobem na życie. Poniżej przedstawiamy praktyczne wskazówki na to, jak nie poddać się w osiąganiu celu.

Zmiany w sposobie odżywiania się wprowadzaj stopniowo

Musisz pamiętać, że odchudzanie to proces, który powinien przebiegać stopniowo. Tylko zmiany wprowadzane małymi krokami pozwalają wytrwać na diecie. Zamiast całkowicie zrezygnować ze słodyczy, lepiej na początku je ograniczyć i z czasem zmniejszać ich ilość. Narzucanie sobie zbyt wielu zakazów może spowodować, że dieta będzie kojarzyła się wyłącznie z karą, a nie przyjemnością.

Ustal realne cele

Cel powinien być realny z jednego, prostego powodu. Ustawienie poprzeczki zbyt wysoko zwiększa ryzyko, że upragnione efekty nigdy nie zostaną osiągnięte. Wówczas pojawia się rozczarowanie, motywacja spada, a nastrój i samopoczucie ulegają obniżeniu. Jest niemal pewne, że nie sprzyja to wytrwaniu w diecie i grozi szybkim powrotem do starych nawyków.

Lepiej jest ustalić sobie mniejsze, ale bardziej realne cele. Dzięki temu zauważysz postęp, który będzie zachętą do dalszych działań. Małymi krokami można osiągnąć duży sukces.

Jedz potrawy, które lubisz

Przejście na dietę nie oznacza zmuszania się do jedzenia niesmacznych potraw. Można gotować zdrowo, a jednocześnie bardzo smacznie. Dostępnych jest dużo darmowych przepisów, które umożliwiają przygotowanie wielu dań – także słodkich wypieków – w dietetycznych wersjach. Warto skorzystać z pomocy dietetyka, który ustali jadłospis z uwzględnieniem ulubionych produktów i preferencji żywieniowych.

Skup się na posiłku

Zadbaj o to, aby spożywanie posiłków stało się ważnym rytuałem. Dania powinny być starannie przygotowane i wyglądać pysznie. Nie jedz w biegu. Zamiast tego usiądź, odłóż telefon i skup się. Dokładnie przeżuwaj każdy kęs. Pamiętaj też o tym, aby spożywać posiłki w regularnych odstępach czasu.

Nie zadręczaj się

Dieta ma sprawiać przyjemność, a nie być karą. Dlatego nie możesz się zadręczać, jeżeli zmiana nawyków żywieniowych nie idzie zgodnie z ustalonym planem. Gorsze chwile miewa każdy, najważniejsze jest, aby się nie poddać. Pamiętaj też, że nie przytyjesz od jednego batonika zjedzonego w chwili słabości. Wyrzuty sumienia mogą jedynie sprawić, że popadniesz w depresyjny nastrój i stracisz motywację do działania.

Pozytywne myślenie ma ogromny wpływ na poczucie własnej wartości i motywację. Pamiętaj, że jesteś wartościową osobą bez względu na masę ciała i drobne potknięcia. Zmiana nawyków żywieniowych nie uda się, jeżeli najpierw nie polubisz i nie zaakceptujesz siebie.

Nie trzymaj w domu niezdrowych przekąsek

Jednym ze skutecznych sposobów, aby wytrwać w postanowieniu o odchudzaniu, jest zrezygnowanie z trzymania w domu niezdrowych przekąsek. Zamknięta w szafce czekolada nie kusi, gdy jej tam po prostu nie ma. Również na zakupach warto omijać półki ze słodyczami – przynajmniej na początku swojej przygody z dietą.

Gdy pojawi się ochota na słodką lub słoną przekąskę, lepiej sięgnąć po zdrowe zamienniki. Bardzo dobrze sprawdzają się orzechy, świeże owoce, suszone daktyle, warzywa pokrojone w słupki ze zdrowym sosem lub chipsy z jarmużu. Od czasu do czasu możesz przygotować zdrowy deser – własne wypieki są zdecydowanie lepszą opcją niż gotowe produkty ze sklepu.

Nagradzaj się za osiągnięcia

Dla wielu osób największą motywacją do zmiany są nagrody. Dlatego warto obiecać sobie małą przyjemność za każdy osiągnięty cel. Może to być zakup nowej sukienki, wyjście do kina ze znajomymi, wycieczka za miasto, dzień w SPA – cokolwiek, co sprawi radość.

Dołącz do grupy motywacyjnej

Jest mnóstwo osób, które starają się wytrwać w diecie. Na wielu stronach i forach internetowych można spotkać specjalne grupy wsparcia. Są one pełne wskazówek, inspiracji żywieniowych, ale także motywacji. Rozmowa z osobami, które są na tym samym etapie i zmagają się z podobnymi problemami, może podnieść na duchu.

Warto też zachęcić pozostałych domowników do zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze. Należy ponadto porozmawiać ze swoimi bliskimi, poinformować o przejściu na dietę i poprosić ich o wsparcie. Niekiedy to właśnie niezrozumienie ze strony najbliższych jest przyczyną utraty motywacji.

Czytaj więcej

Jak zacząć odchudzanie, nie głodząc się? Skuteczne sposoby na zmianę nawyków żywieniowych

Jak zacząć odchudzanie, nie głodząc się? Skuteczne sposoby na zmianę nawyków żywieniowych

Odchudzanie zaczyna się w głowie. Można gubić zbędne kilogramy i wcale nie trzeba się głodzić. Jak to zrobić?Odchudzanie

Jak poprawić metabolizm w różnym przedziale wiekowym? Sprawdzone sposoby

Jak poprawić metabolizm w różnym przedziale wiekowym? Sprawdzone sposoby

Metabolizm można przyspieszyć za pomocą aktywności fizycznej i odpowiedniej diety. Jakiej dokładnie?Odchudzanie

Psychologiczne i zdrowotne skutki otyłości. Jak nadmiar masy ciała wpływa na jakość życia?

Psychologiczne i zdrowotne skutki otyłości. Jak nadmiar masy ciała wpływa na jakość życia?

Niezależnie od przyczyny otyłość ma zawsze negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Jest ona jednym z najważniejszych czynników ryzyka wielu poważnych chorób – w tym…Odchudzanie

500 900 905

    Chcesz skutecznie schudnąć?

    Opisz nam swoją sytuację i zostaw dane kontaktowe. Nasz bariatra pomoże Ci odzyskać szczupłą sylwetkę.

    ** Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

    ** Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

    • Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa w celu marketingu produktów i usług własnych w tym poprzez profilowanie/ przesyłanie materiałów marketingowych.
    • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa oraz podmiotów Medicover Polska, informacji handlowo-marketingowych z użyciem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i tzw. automatycznych systemów wywołujących w formie wiadomości elektronicznych (e-mail, SMS/MMS, serwisy internetowe, w tym portale społecznościowe, powiadomienia push)
    • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa oraz podmiotów Medicover Polska, informacji handlowo-marketingowych z użyciem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i tzw. automatycznych systemów wywołujących w formie połączenia głosowego (rozmowa telefoniczna, komunikaty głosowe IVR)
    • Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa w celu marketingu produktów i usług podmiotów Medicover Polska, w tym poprzez profilowanie/ przesyłanie materiałów marketingowych.

    * pola wymagane

    Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych
    • Administrator danych: Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa
    • Cele przetwarzania: marketing własnych produktów i usług [w tym profilowanie]; marketing produktów i usług Medicover Polska [w tym profilowanie]
    • Podstawy prawne przetwarzania: Twoja zgoda
    • Prawa związane z przetwarzaniem danych: prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych; prawo dostępu do danych osobowych; inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych
    • Odbiorcy danych: Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Medicover Sp. z o. o

    Szczegółowe informacje o przetwarzaniu Klauzula informacyjna