Jak zacząć odchudzanie, nie głodząc się? Skuteczne sposoby na zmianę nawyków żywieniowych

Jak zacząć odchudzanie, nie głodząc się? Skuteczne sposoby na zmianę nawyków żywieniowych

Utrata niechcianych kilogramów to jedno, a zmiana nawyków żywieniowych to drugie. Dieta nie pomoże, jeśli nie zmodyfikujemy podejścia i myślenia. Zmiana stylu życia i przede wszystkim nawyków żywieniowych jest ważna zwłaszcza dla tych, którzy przechodzą operacje bariatryczne uwalniające od otyłości. Jeśli nie postawią na zdrowe żywienie i racjonalne podejście do odchudzania, nagła zmiana sylwetki będzie też krótkotrwała, a operacja nie przyniesie oczekiwanych efektów.

Jak zacząć odchudzanie w głowie?

Z skrajną nadwagą lub otyłością zmagają się miliony ludzi na całym świecie. Choć niektórym nie przeszkadzają nadprogramowe kilogramy, to powinni mieć na uwadze, że prędzej czy później wpłyną negatywnie na ich stan zdrowia. Restrykcyjne diety w wielu przypadkach działają tylko chwilowo. Odchudzający się podjadają i nadrabiają podwójnie to, co udało się im stracić. Zjawisko to określa się mianem efektu jo-jo i towarzyszy wszystkim, którzy w bardzo szybkim czasie zmienili sylwetkę. Z podobnymi rezultatami mogą się spotkać pacjenci bariatryczni, u których przeprowadzono operacje zmniejszenia żołądka. Jeśli nie zmienią oni stylu życia oraz diety na odpowiednio zbilansowaną, będą cieszyć się jedynie krótkotrwałym sukcesem. Poza tym monotonne i nierzadko głodowe racje są wykańczające dla organizmu i bardzo demotywujące dla chorego. Ponadto dość szybko przybiera on na wadze, kiedy tylko powróci do dawnego sposobu odżywiania.

Wielu specjalistów twierdzi, że odchudzanie zaczyna się w głowie, ponieważ to nasza psychika decyduje o jedzeniu. Jest w tym wiele racji. To mózg wysyła sygnał o tym, że organizm jest już syty. Spożywanie posiłków w biegu, dużo stresów i nienormowany rytm dnia nie pomagają naszemu metabolizmowi. Nie sprawiają także, że czerpiemy radość z jedzenia. Wręcz przeciwnie – jemy po to, aby jak najszybciej zaspokoić głód. W sytuacjach stresowych mózg wysyła nam sprzeczne sygnały i jesteśmy przekonani, że spożycie posiłku to jedyna droga do szczęścia. Jeśli nie wiesz, jak zacząć odchudzanie, to bądź pewien, że powinieneś zmienić myślenie. Jedzenie nie może stać się dla ciebie wyłącznie formą łagodzenia stresów czy przeciwności losu, lecz ma sprawić, aby twój organizm poczuł się lepiej. Gdy zdasz sobie z tego sprawę, łatwiej ci będzie podejść do tematu zdrowego odżywiania i powolnych zmian stylu życia.

Kilka słów o tym, jak zacząć odchudzanie, nie głodząc się

Jeśli nie wiesz, jak skutecznie zacząć odchudzanie, nie głodząc się, podejdź do tego zadaniowo. Najważniejszym elementem jest niepopełnianie błędów w życiu codziennym. Te, które uważa się za najczęstsze, to:

  • głodzenie się, czyli celowe unikanie posiłków – głodówka nie spowoduje, że schudniesz. Łaknący substancji odżywczych organizm zacznie magazynować energię i zamieniać ją w tkankę tłuszczową. Zamiast tracić wagę, zwiększysz ją. Osłabisz też samopoczucie. Jedz zatem pełnowartościowe i zdrowe posiłki co 4 godziny. Burczenie w brzuchu sprawi, że rzucisz się na jedzenie i spożyjesz o wiele więcej kalorii, niż planowałeś;
  • ciesz się jedzeniem – nie jedz tylko po to, aby jak najszybciej zaspokoić głód. W miarę możliwości delektuj się pożywieniem. Jedzenie bez pośpiechu sprawi, że szybciej poczujesz sytość;
  • jedz to, na co masz ochotę – nie odmawiaj sobie 1 kostki czekolady czy przekąski. Zadbaj jednak, aby spożywane posiłki były zdrowe i mało kaloryczne. Koniecznie czytaj etykiety. Pamiętaj, że to, co wydaje ci się odpowiednie, może mieć w składzie chemię, konserwanty i puste kalorie. Jeśli masz chęć na słodycze, zjedz owoc, najleiej w godzinach dopołudniowych;
  • zrezygnuj z restrykcyjnych diet – dieta, która będzie działać długofalowo, nie istnieje. Musisz zmienić styl życia, więc zdrowe i racjonalne żywienie powinno stać się twoim nawykiem. Połącz je nawet z minimalną aktywnością fizyczną i stałym nawodnieniem organizmu. Pierwsze sukcesy dodadzą ci skrzydeł;
  • nie oczekuj szybkiego efektu – diety 7–dniowe nierzadko dają spektakularne efekty, ponieważ głodzisz organizm. Kilogramy wrócą jednak ze zdwojoną siłą, jak tylko zaczniesz jeść tak jak przed okresem odchudzania. Pamiętaj, że długotrwała utrata wagi wymaga czasu.

Bardzo ważnym aspektem w odchudzaniu jest odporność na porażki. Jeśli nie udało ci się odżywiać zdrowo jednego dnia, spróbuj kolejnego. Pamiętaj, że po porażce przychodzi sukces.

Czytaj więcej

Jak poprawić metabolizm w różnym przedziale wiekowym? Sprawdzone sposoby

Jak poprawić metabolizm w różnym przedziale wiekowym? Sprawdzone sposoby

Metabolizm można przyspieszyć za pomocą aktywności fizycznej i odpowiedniej diety. Jakiej dokładnie?Odchudzanie

Psychologiczne i zdrowotne skutki otyłości. Jak nadmiar masy ciała wpływa na jakość życia?

Psychologiczne i zdrowotne skutki otyłości. Jak nadmiar masy ciała wpływa na jakość życia?

Niezależnie od przyczyny otyłość ma zawsze negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Jest ona jednym z najważniejszych czynników ryzyka wielu poważnych chorób – w tym…Odchudzanie

Dlaczego nie mogę schudnąć mimo diety i ćwiczeń? Jakie badania wykonać?

Dlaczego nie mogę schudnąć mimo diety i ćwiczeń? Jakie badania wykonać?

Dlaczego nie mogę schudnąć mimo diety i ćwiczeń? To chyba jedno z najczęściej zadawanych pytań przez osoby, które postanowiły zredukować nadmiar tkanki tłuszczowej.…Odchudzanie

500 900 905

    Chcesz skutecznie schudnąć?

    Opisz nam swoją sytuację i zostaw dane kontaktowe. Nasz bariatra pomoże Ci odzyskać szczupłą sylwetkę.

    ** Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

    ** Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

    • Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa w celu marketingu produktów i usług własnych w tym poprzez profilowanie/ przesyłanie materiałów marketingowych.
    • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa oraz podmiotów Medicover Polska, informacji handlowo-marketingowych z użyciem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i tzw. automatycznych systemów wywołujących w formie wiadomości elektronicznych (e-mail, SMS/MMS, serwisy internetowe, w tym portale społecznościowe, powiadomienia push)
    • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa oraz podmiotów Medicover Polska, informacji handlowo-marketingowych z użyciem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i tzw. automatycznych systemów wywołujących w formie połączenia głosowego (rozmowa telefoniczna, komunikaty głosowe IVR)
    • Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa w celu marketingu produktów i usług podmiotów Medicover Polska, w tym poprzez profilowanie/ przesyłanie materiałów marketingowych.

    * pola wymagane

    Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych
    • Administrator danych: Medicover Sp. z o. o, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa
    • Cele przetwarzania: marketing własnych produktów i usług [w tym profilowanie]; marketing produktów i usług Medicover Polska [w tym profilowanie]
    • Podstawy prawne przetwarzania: Twoja zgoda
    • Prawa związane z przetwarzaniem danych: prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych; prawo dostępu do danych osobowych; inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych
    • Odbiorcy danych: Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Medicover Sp. z o. o

    Szczegółowe informacje o przetwarzaniu Klauzula informacyjna